Eilen tehtiin siis alkionsiirto. 16 kerätystä munasolusta kypsiä oli 9, siis peräti 7 oli epäkelpoja. Syytä tälle ei voi varmasti sanoa, mutta mikäli sama hoito pitää tehdä joskus uudestaan, lääkäri suositteli pidempää stimulaatiota (eli piikitystä). Onneksi kaikki 9 saatiin hedelmöitettyä. Roin sperma oli sen verran huonolaatuista, että tehtiin mikroinjektio (ICSI), mutta sehän oli jo etukäteen tiedossa. Kaikki 9 myös lähtivät jakaantumaan. 3 pantiin saman tien pakkaseen ja loppuja kypsyteltiin alkionsiirtoon asti. Yksi kehittyi ihan huippulukemiin, ja se siis mulle eilen laitetiin. Loppuja kypsytellään vielä pari päivää, ja jos niiden kehitys on samaa luokkaa, laitetaan nekin pakkaseen. Saan kirjallisen tiedon näistä kaikista sitten joskus.

Itse toimenpide oli hel-ve-tin kivulias! Mun kohdunsuu oli kuulemma jotenkin kiemurassa ja näkyvyys huono, joten lääkäri ei saanut katetria menemään suoraan kohtuun. Katetri osui aina kohdunsuun seinämään ja meni mutkalle, jonka jälkeen sitä ei voinut käyttää. Katetreja käytetiin vissiin ainakin neljä. Lisäksi lääkäri joutui levittämään kohdunsuuta jollain erikoisnipistimellä. Mä luulin, että multa lähtee taju ja puristin hoitajan käden varmasti mustelmille. Lääkäri jo välillä kysyi, että onko mulle muka tehty jo inseminaatio, ja kun vakuutin, että on, niin hän totesi, että onhan tän sitten onnistuttava. Mikä riemu syntyi, kun lääkäri viimein sai katetrin kohtuun. Ja kivutkin loppuivat siihen paikkaan. Tosin vuosin verta iltaan asti, ja lievästi oli kohtu turta pari tuntia.

Nyt sitten vain eletään normaalia, terveellistä elämää, ja käytetään Lugesteronia kolmesti päivässä. Ja raskaustestin saa tosiaan tehdä kahden viikon päästä. Pari viikkoa pitäisi välttää kovaa jumppaa, mutta eilen ja tänään olen jo käynyt kävelyllä, kun olo on ollut huomattavasti viime päiviä parempi.

Tänään aamulla mulla oli kivuliaita pistoksia alavatsalla ja pientä kirkasta vuotoa - mahtoiko alkio kiinnittyä?