Multa kysytään toistuvasti, onko mulla tullut jotain kummallisia ruokaan liittyviä himoja raskauden aikana. Niin kuin se nyt olisi joku sääntö, että niin kuuluu käydä... En ole kokenut, että mitään erityisesti olisi tehnyt mieli, mutta jos nyt oikein kovasti asiaa pohtii, niin voisi sanoa, että maito tekee kauppansa. Olen alkanut huomaamattani töissä juoda maitoa ruuan kanssa ja kotona saatan ruokailun päätteeksi vetää puol litraa kitusiini. Oon kyllä aina tykännyt maidosta, mutta en vuosiin juonut sitä, koska karppasin. Pikkuhiljaa ruokavalio on muuttunut takaisin "virallisterveelliseksi lautasmalliksi" ja sitä myötä maito palannut elämääni. Ihanaa!

Sitten niistä vaivoista. Liitoskipuja olen saanut vähennettyä, kun olen alkanut nukkua kova Tempur-tyyny reisieni välissä. Edelleen kipuilu hidastaa liikkeitä, mutta vähemmän. Närästys vaivaa joka ilta – liittynee jotenkin siihen, että löhöän telkan ääressä nojatuolissa puoli-istuvassa asennossa. Viime viikolla alkoi vetää suonta jalasta joka yö. Heräsin kamaliin kramppeihin muutamana yönä, kunnes hain apteekista magnesiumia. Jokailtainen annos on pitänyt krampit loitolla.

Pikkukaveri mönkii mahassa päivä päivältä enemmän. Liikkeet eivät keskity enää pelkästään aamuihin tai iltoihin, vaan ne saattavat kestää päivälläkin tuntitolkulla (ja etenkin töissä ne häiritsevät keskittymistä). Eilen potkut näkyivät jo hurjina möykkyinä myös ulospäin. Hassua on se, että aina kun pyydän Roin tunnustelemaan mahaa, liikkeet loppuvat. Ja heti, kun Roi poistuu mun vierestä, ne alkavat uudestaan. Roi vitsaileekin, että "lapsi tietää, kun kuri ja järjestys on paikalla – silloin ei riehuta".

viikot: 24+4